Patiëntveiligheid
Kwaliteit en Patiëntveiligheid
Aandacht voor kwaliteit is onlosmakelijk onderdeel van alles wat we doen. Onze zorgprofessionals hebben aandacht voor uw zorgvraag en verwachtingen en bieden u een deskundige behandeling. Zij kunnen hierbij steunen op een kwaliteitssysteem dat bestaat uit zorgprotocollen en verschillende kwaliteitsmetingen (audits), die informatie opleveren om de zorg te verbeteren.
Patiëntveiligheid is een belangrijk thema binnen kwaliteit. Wij vinden het belangrijk dat u zich bij ons in vertrouwde handen voelt.
Daarom hebben wij aandacht voor medicatieveiligheid, hygiëne en infectiepreventie, veilige apparatuur en het zo klein mogelijk houden van de risico’s. Ook regelmatige nascholing voor onze zorgmedewerkers en een onderlinge goede samenwerking zijn aspecten van kwaliteit en patiëntveiligheid.
Incidenten en Calamiteiten
Ondanks de veilige manier van werken kan er toch iets anders gaan dan gepland of verwacht. Wij hebben een intern systeem waarmee medewerkers incidenten kunnen melden. Incidenten in de zorg worden in de teams besproken om van te leren, zodat we maatregelen kunnen treffen om zaken te verbeteren.
Wanneer een incident een ernstig gevolg heeft voor de patiënt, spreken we van een calamiteit. Mocht zich een calamiteit voordoen, dan melden wij dit direct aan de inspectie (IGJ). Wij doen dan een uitgebreid onderzoek om van te leren en herhaling te voorkomen. Uiteraard worden ook de patiënt en familie in dit proces betrokken.
Patiëntervaringen
Wij onderzoeken de ervaringen van patiënten middels een doorlopend Patiënttevredenheidsonderzoek en via de waarderingen die patiënten achterlaten op Zorgkaart Nederland. Uitkomsten hieruit worden gebruikt voor het verbeteren van de zorg.
Indicatoren IGJ en Zorginstituut
Wij leveren jaarlijks kwaliteitsgegevens aan over onze medisch specialistische zorg aan de IGJ en aan het Zorginstituut. Hiermee dragen we bij aan de mogelijkheden voor de IGJ om toezicht te houden op de zorg in Nederland. De informatie voor Zorginstituut wordt gebruikt voor het beter inzichtelijk maken van het zorgaanbod in Nederland.
Daarnaast leveren de kwaliteitsindicatoren ons input voor het verbeteren van onderdelen van de zorg.